vrijdag 30 oktober 2015

Vrijdag 30 oktober

Vandaag zijn we iets vroeger aan het ontbijt gegaan. Nog steeds last van diarrhee, al voel ik me helemaal niet ziek. Onder het ontbijt maakten we plannen voor de dag. Het werd het volgende plan: ik ging direct na het ontbijt met camera richting strand in de hoop dat er wat jangada's op zee waren, om wat foto's te maken en Liesbeth zou kwart over tien bij Marcel zijn om nog even te gaan kijken voor een bloesje op de korte broek.

Ik ging dus op pad rond vijgf over negen en bij het strand bleek het nog vloed te zijn. Tegenvallertje. Maar ik ben welgemoed richting FortaLeza gaan lopen, tegen zon en windrichting. Uiteraard had ik me vantevoren ingesmeerd met zonnebrandcreme. Er waren nog geen kite-surders noch jangada's in zee. Maar wel lagen er een aantal met het zeil gehesen. Dus toch heb ik een paar plaatjes gemaakt.


Verder was er veel kiezel en ik heb paar mooie steentjes bij elkaar gesprokkeld alsook weer een (gehavende) schelp. Al mijmerende en biddende liep ik heerlijk van de temperatuur en omgeving te genieten. Ik kwam zelfs een wonderbare visvangst tegen, waarvoor niet gevst was (zie foto). Op gegeven moment ben ik maar omgedraaid om op tijd bij Marcel te zijn. Nu was het steeds meer eb aan het worden en liep het heerlijk met zon en wind in de rug.

Uiteraard kwam ik te vroeg in het dorp weer aan, dus besloot ik alvast te kijken bij de winkeltjes of ik iets zag. Er hingen een aantal leuke hangmats in de open winkel. En natuurlijk sprak de vrouw geen Engels. Maar met gebaren en de prijs schrijven in het zand kom je toch verder. De hangmats waren 80R$ op een handgemaakte na, want die was 90 R$ (rond de 20 Euro). Mooi dan wist ik dat. In het dorp was het bloedheet geworden op het zand uit de wind, maar bij de kleding en hangmatten hal waaide het redelijk en er stond een grote boom: betere schaduw bestaat er niet. Dus ben ik onder die boom even aan het afkoelen gegaan en toen naar Marcel gelopen.

Liesbeth kwam op tijd en we liepen nog even het dorp in. We gingen eerst de supermarkt in om een flesje water te halen en keken we of we een shaker (voor cocktails, zoals caipirinha) konden vinden. Met hulp van de winkeldame lukte dat. We liepen daarna naar de kleding /hangmattenzaak. Eerst keken we voor de hangmat en hebben uiteindlijk er een gekozen voor omgerekend 18,50 Euro. Leuk in voorjaar en zomer. We hadden gosteren al uit zitten puzzelen waar die moet komen te hangen en zijn er wel uit. We hadden niet genoeg geld bij ons voor de hangmat. Zowaar kregen we het de vrouw aan het verstand dat we zouden terugkeren. Toen liet ik Liesbeth een blouse zien die ik gespot had. Die vond ze leuk, maar een blouse in het rekje ernaast was nog leuker. We rekenden de blouze af en gingen nog even na of ze betreft de hangmat begreep wat we bedoelden. We liepen terug naar de pousada en gingen eerst even wat drinken en afkoelen. Na een kwartiertje liepen we weer naar Cumbuco terug (ca. 400m) en gingen eerst de de hangmat halen en betalen. De vrouw had het goed begrepen want de hangmat lag netjes opgevouwen in een plastic tas voor ons klaat op de toonbank.

Op de terugweg liepen we bij Marcel langs en kochten twee broodjes om mee te nemen. Op de pousada zijn we meteen gaan zwemmen om af te koelen. Daarna kwartiiertje in de zon opgedroogd en in de schaduw. Het was weer eens bijzonder warm vandaag. We aten ons broodje op met glas
guarana en de rest van de middag besteedden we met lezen, muziekje, nog een keer zwemmen. Terwijl ik s'ochtends met de camera naar het strand was geweest, heeft Liesbeth bezoek had van de Cassaco die we eerder hadden gezien waarbij we dachten dat het een rat was. Zo goed en kwaad als het ging heeft Liesbeth met haar smartphone er een plaatje van gemaakt.

Tegen half vijf vroeg Zizi of ik nog mee ging de katten te voeren. Liesbeth had verstaan of ze me om 5 uur de caipirinhi leerde maken. Dus ging ik poolshoogte nemen. Ik had het wel goed verstaan en Ryan die er ook weer was overlegde even met Zizi en nodigde me uit achter de bar van het restaurant om een caipirinha te maken. Het is me gelukt en hij was lekker. Ik had dus een klein half uurtje om de caipirinha te verorberen, waarna ik met Zizi
weer meeging de zwerfkatten voeren. Er was een katje bij die broodmager was en niet naar het voer kwam, maar achter ons aan liep. We stopten en Zizi legde het restje wat nog in de bak zat voor het katje, maar die had geen benul het te eten; net alsof de reuk er niet was. Dat katje leeft niet lang denk ik. Terug op de pousada tipte ik Janneke om te vragen aan de dierenarts voor chemische sterilisatie. Janneke vond het een goed idee en zou het navragen.

's Avonds zijn we met een nerdelandse medegast, Jan, gaan eten in Restaurant "Secret Spot" en het eten was bijzonder lekker. De Filet mignon was boterzacht. We namen nog een koffie na, rekenden af en liepen weer terug en bleven nog even in de heerlijke avondlucht doorbabbelen. Het was heel gezellig. Jan werkt in de zorg, net als Liesbeth, maar in de facilitaire dienst. Dus genoeg te kletsen.

Tegen tienen namen we afscheid. Het was weer een geslaagde dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten