dinsdag 27 oktober 2015

Dinsdag 27 oktober

Vandaag zijn we even over half negen aan het ontbijt gegaan. Nog steeds kalm aan doen met al die laxerende sapjes en lekkernijen. Na het ontbijt zijn we op de pousada gebleven en hebben de tijd besteed aan lezen, foto's van de prachtige bloemen maken, zwemmen, muziekje luisteren onder zon-dim scherm. We hebben allebei weer lekker kleurtje opgedaan.


Rond 13.00 uur zijn we bij Marcel een broodje gaan eten en Marcel was aanwezig en maakte van de gelegenheid gebruik om lekker Nederlands bij te praten. Tegen tweeën gingen we richting strand en liepen eens de andere kant op, richting Fortaleza. Op dat stukje lagen verschillende jangada's, typische Braziliaanse vissersbootjes van de NO-kust (Pernambuco - Belem zo ongeveer, en zeker ook in Cumbuco).

Op de pousada zag ik een leuk heel gedetailleerd model van de jangada. En vorige week had ik al eens nagevraagd waar die vandaan kwam. De volgende dag, woensdag de 21e was de maker op de pousada in de namiddag en had ons opgewacht om een afspraak te maken. Hij kon voor ons een jangada maken en "no cure no pay" komen laten zien. We spraken af voor donderdag 22 oktober om 17:00 uur, want dan zouden we wel van de bezoekdag, met Lucas, terug zijn. Die donderdag kwam hij met hetzelfde bootje als hier op de foto, met dat verschil dat het bootje van de pousada al 10 jaar in weer en wind op de bar staat. De bouwer vroeg of ik film kon maken van uitleg en instructie voor montage thuis. Het was een amusante kleurrijke man met duidelijk twee rechterhanden.

De video die ik heb gemaakt van zijn demontratie stond ook al op internet, verzorgd door een kennis van hem: https://youtu.be/Ovk-bUj8zGQ.
En een leuk filmpje wat laat zien hoe hij met zijn verlamde vriend die jangade modellen bouwt: https://youtu.be/6CGD6KOnbAw

Het is door alle toerisme lastig om leuke souvenirs te vinden en we houden niet van Brazilaanse kleding made in Indonesia, China of HongKong. Dit bootje vond ik zo geinig, helemaal handgemaakt elk bootje iets anders, omdat het handwerk is.

Nadat we zeiden accoord te gaan met de aankoop, wat hij natuurlijk verwacht had, kwam de graveerpen erbij en moesten we teksten voor op de boot opgeven: We hadden al bedacht "Fred & Liesbeth  - Cumbuco 2015", maar de boot heeft twee zijden en de maker wilde duidelijk ook zijn stempel erop drukken dus is het "CAPITAO Fred  e  Liesbeth ..etc geworden. We hebben wat zijn  creativiteit gestuurd en het resultaat is heel uniek!. Ik kan er echter geen foto van laten zien want de boot werd voor vervoer naar Nederland ingepakt. Hij had een doos bij zich ter grootte van ongeveer een bierkrat. En vol trots zei hij: "Groot he? Maar let op: shoe box" Gelukkig heb ik het inpakken ook gefilmd en thuis maak ik er een youtube van "Boxing and unboxing Jangada model". Waarom ik dit verhaal uit het "verleden" nu vertel, is omdat ik die woensdag en donderdag wilde focussen op het bezoeken van de kinderen.

Enfin, terug naar vandaag. Na het klein stukje lopen tichting Fortaleza liepen we terug, met wind in de rug naar de uitspanning met rode parasols waar we eerder hadden gezeten. Afgelopen vrijdag zaten we er ook en zagen we een masseuse. En Liesbeth had wel interesse, dus ging ik vragen wat het kostte: 30R$ voor half uur, 50R$ voor een uur. We zeiden dat we de weer erop zouden terug komen. Maar gisteren was ze er niet. Echter tegen vieren kwam er onverwacht toch een masseuse. Toch niet voor niks geweest. Alleen "drong een vrouw voor", maar ze had de dag tewvoren al gereserveerd. Dus gisteren reserveerde wij om 15:00 uur vandaag. Liesbeth is een uur aangepakt met volledige massage. En ik wilde wel een half uur alleen rug en schouders. Nou, nou, dat was een stevige massage zo nu en dan echt pijnlijk. Maar nu zit alles lekker los.

Na de massage zijn we weer naar de pousada gegaan. En ik vroeg of ze de zwerfkatten nog ging voeren. Ik wilde graag mee voor video. Dat was geen probleem. We spraken kwart over vijf af. Dus na wat drinken stapte ik op met camera en wachtte totdat Zizi ook zover was. De youtube komt eraan als we weer in Nederland zijn.

's Avonds zijn we rond half zeven richting Coiote Restaurant en pizzeria gelopen. We bestelden er een pizza "pizziola" en ider zo een halve pizza (kingsize formaat) is meer dan genoeg. Ik blij erbij voor pizza's in Cumbuco is Coiote pize de topper ze hebben nog steeds een houtgestookte steenoven, maar nu achter de keuken, i.p.v. aan het begin van het terras als blikvanger, op last van de overheid verwijderd (zie Vrijdag 23 oktober). En ook nu weer was de pizza voortreffelijk. Thuisgekomen was het tijd voor schrijven van deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten